Dobrá nominace, ale složité schválení, hodnotí europoslanci komisaře pro zdraví

1 month ago

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová představila tým svých spolupracovníků ve výkonném orgánu EU a post komisaře pro zdraví a blaho zvířat připadl na Olivéra Várhelyiho z Maďarska. Ten má z minulého volebního období zkušenost s vedením resortu pro sousedství a rozšíření. Připravila ho tato funkce i na resort zdravotnictví? Jde o prestižnější portfolio? A podaří se mu projít takzvaným grilováním před výroby Evropského parlamentu? Na to Zdravotnickému deníku v anketě odpověděli nejen čeští europoslanci Ondřej Knotek (ANO) a Alexandr Vondra (ODS), ale svůj pohled na aktuální dění v EU nám zprostředkovalo i Ministerstvo zdravotnictví.

Co říkáte na nominaci komisaře pro zdraví pro Olivéra Várhelyiho? Je to dobrá volba? Lze z nominace Várhelyiho vyvodit, jak velký důraz Komise na téma zdraví klade?

Knotek – Pro mě je důležité, že má pan Várhelyi již zkušenosti s fungováním Evropské Komise a procesů v Bruselu. Doposud zastával pozici evropského komisaře pro sousedství a rozšíření. Z mého pohledu je významnost nového portfolia jednoznačně silnější a důležitější. Přestože nemá v porovnání s jinými oblastmi tak vysoký rozpočet a rozsáhlý aparát, je na pomyslném žebříčku důležitosti velmi vysoko.

Vondra – S Oliverem Várhelyiem jsem se shodou okolností minulý týden sešel. Překvapil mě svou úrovní znalostí a kompetence. Tedy za mě je to velmi dobrá volba, je to kompetentní člověk, který portfolio zvládne mimo jiné i proto, že Maďarsko má dlouholeté zkušenosti s farmaceutickým průmyslem. Po covidu Komise klade na zdraví daleko větší důraz než dřív, což je správně.

MZČR – Ministerstvo zdravotnictví respektuje volbu předsedkyně Evropské komise. Zde je nutné uvést, že eurokomisařem byl už pět let, a tudíž má již jisté zkušenosti.

Věříte, že funkci obhájí i před europoslanci? Proč ano, proč ne?

Knotek – Očekávám, že to nebude mít jednoduché. Určitě bude snaha některých rádoby demokratů to při „grilování“ panu Varhelyimu opepřit, a to už jen proto, že je nominantem maďarské vlády. Ta je známá tím, že nekýve na vše z Bruselu a někteří kolegové se netají tím, že slyšení budou tvrdá. Na druhou stranu je v zájmu všech, aby prošli kompetentní osobnosti s morální a pracovní integritou. Pana Varhelyiho znám osobně a vím, že má tah na branku a drží slovo.

Vondra – Z vaší otázky cítím, že máte o nominaci pochybnosti, protože jmenovaný je Maďar. Já neuplatňuji princip kolektivní viny. Myslím si, že odmítnutí nominace OV by vedlo k tomu, že Orbánova vláda nominuje někoho jiného, možná méně kompetentního a problematičtějšího. Dost možná by to Orbán udělal naschvál. Doporučuju proto zchladit hlavy a přistupovat k jeho slyšení s rozumem.

MZČR – Je nyní na nominantovi na komisaře, jak přesvědčí europoslance. Jejich rozhodnutí nechceme předjímat.

Předsedkyně Evropské komise uložila novému komisaři pro zdraví řadu úkolů, mezi nimi například dotáhnout farmaceutický balíček, EHDS nebo sledování dopadů sociálních médií na mentální zdraví mladých. Jsou další témata, na která by se podle vás měl komisař pro zdraví a blaho zvířat zaměřit?

Knotek – Jedním z nejdůležitějších témat je za mě rozhodně implementace evropského plánu boje s rakovinou. Evropská komise by měla být v implementaci plánu co nejvíce členským státům nápomocna. A právě po vzoru přístupu k rakovině, by měl být vypracován i ucelený evropský plán na boj s kardiovaskulárními nemocemi. Osobně bych byl rád, pokud by se ředitelství pro zdraví Evropské komise pod vedením komisaře Varhelyiho věnovalo také nadnárodním metodám financování moderních genových terapií a inovacím v rámci chronického onemocnění ledvin.

Vondra – Zaprvé farmabalíček považuji za velmi důležitý, protože by měl zajistit, aby na jedné straně neutíkal výzkum a vývoj léků z Evropy do USA nebo do Číny, a na druhé straně aby udržel cenovou dostupnost léků v EU, zejména v chudších zemích. Zadruhé považuji za důležité, a v osobním rozhovoru jsem to OV zdůrazňoval, aby se věnoval dvěma věcem: nedostatku některých léků v některých zemích EU, poté, co některé větší země jako Německo navýšily své zásoby. Problém se týká kdekoho, zkušenosti s ním mám i já osobně, některé léky, které užívám, nejsou v Česku k dostání a musím si je kupovat ve Štrasburku. Zadruhé řešit otázku léčby vzácných onemocnění, která je velice nákladná, což jsme mohli vidět i v některých medializovaných případech u nás, protože společný postup v rámci EU může vést alespoň k částečnému zlevnění těchto mimořádně drahých léků a procedur.

MZČR – Zásadní je pevné ukotvení dvou klíčových DG – DG SANTE a DG HERA. Zaměřit by se měla nová komise také na revizi tzv. tabákové směrnice a obecně na problematiku nepřenosných onemocnění. Dlouhodobě apelujeme jako státy na Komisi, aby připravila akční plány pro oblasti jednotlivých nepřenosných onemocnění, které stále představují nejvyšší náklady pro zdravotní systémy. Komisař dostal také za úkol představit nový legislativní návrh Critical Medicines act. Věříme, že by tento nástroj, může představovat změnu nutnou k vyšší konkurenceschopnosti EU, možnosti společně tendrovat a nejlépe i nakupovat některé léky, především ty pro vzácná onemocnění. Návrh, pokud bude dobře vypracován by mohl napomoci větší spolupráci a solidaritě mezi členskými státy v oblasti zásob léčiv.

Z programu EU4Health byla odebrána miliarda eur na pomoc Ukrajině. Někteří členové výboru ENVI se již nechali slyšet, že by se měly finance vrátit na původní úroveň. Jak to vidíte vy?

Knotek – Domnívám se, že tohle byla chyba. Na peníze určené na přístrojové vybavení a snižování rozdílů ve zdravotní péči mezi regiony EU rozhodně sahat nemělo. Zdroje se měly najít jinde. Na zdraví Evropanů nesmíme šetřit.

Vondra – Já jsem v ENVI patřil k těm, kteří neprotestovali, protože pomoc Ukrajině je prioritní a naléhavá.

MZČR – Do rozpočtu EU jako celku, stejně jako do přesného čerpání tohoto komunitárního programu nevidíme. Jde o to, na co by byly tyto finance využity v rámci EU4Heallth. Je dost dobře možné, že byly i na Ukrajině vynaloženy částečně pro zlepšení jejich zdravotního systému. Důležité je, že běžící projekty nebyly pozastaveny a nové je prostě jen potřeba pečlivěji vybírat. Ať už objem financí na EU4Health bude jakýkoliv, bylo by dobré, aby šly na podporu implementace nařízení EHDS či nařízení SoHO a byly využity pro financování iniciativ, které představí nové akční plány.

Otevřít článek