Docent Tachecí k elektronizaci: Klíčová je podpora uživatelů, včetně případných finančních pobídek

2 weeks ago


Nedávno schválená novela přináší českému zdravotnictví nová pravidla vedení zdravotní dokumentace. Bude možný souběh listinné i elektronické podoby, novinkou je například i právo pacientů na bezplatné získání první kopie jejich dokumentace. Zdravotnický deník se na toto téma ptal předsedů odborných společností (již vyšlo zde, zde, zde a zde). Další z oslovených, předseda České gastroenterologické společnosti docent Ilja Tachecí v rozhovoru říká, že pro plynulý přechod k elektronické formě je krom jiného nezbytná i dostatečná podpora uživatelů, včetně školení, ale třeba i případných finančních pobídek.

Myslíte si, že možnost – nikoli povinnost – vést dokumentaci elektronicky bude pro zdravotníky a zdravotnická zařízení dostatečně motivující k tomu, aby svoudokumentaci digitalizovali?

Legislativa umožňující vedení zdravotní dokumentace jak v elektronické, tak v listinné podobě – případně jejich kombinaci – je podle mého názoru krok správným směrem. Tento přístup nabízí potřebnou flexibilitu, která usnadňuje přechod na plně elektronické vedení zdravotní dokumentace. Úspěch tohoto opatření nicméně závisí na několika klíčových faktorech.

Jaké to podle vás jsou?

Základním předpokladem je robustní IT infrastruktura zdravotnických zařízení, která zajistí provoz adekvátního a bezpečného informačního systému s uživatelsky přívětivým rozhraním a plnou ochranou pacientů, zdravotníků a zdravotnických zařízení. Kromě toho by měla být poskytována dostatečná podpora uživatelům, včetně školení a případných finančních pobídek nebo úlev, které by pomohly pokrýt náklady spojené s přechodem na tento systém. Důležité je také řešit standardizaci a interoperabilitu systémů tak, aby byla umožněna výměna digitálních dat mezi různými zdravotnickými zařízeními.

Existují podle vás i nějaké zásadní bariéry digitalizace zdravotní dokumentace?

Určitým problémem může být odpor ke změnám, který je způsoben přebujelou administrativou a negativními zkušenostmi zdravotníků s nedotaženými IT projekty z minulosti a také obavy z nárůstu byrokratické zátěže.

Je podle vás obava zdravotníků z nárůstu byrokratické zátěže oprávněná?

Bohužel ano. Nová pravidla, jako například právo pacienta na bezplatné získání první kopie dokumentace, mohou znamenat zvýšení množství administrativních úkonů také pro zdravotnický personál. Proto musí být implementace těchto pravidel spojena s automatizací některých procesů – například s automatickým odesíláním a zpracováním dat, která již v systému jsou. Klíčová je také podpora zdravotníků, ideálně spojená se zjednodušováním a revizí stávajících administrativních postupů. To ale bohužel není vždy samozřejmostí.

Otevřít článek