Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch dnes odpoledne na tiskové konferenci představil mimořádné opatření proti šíření nemoci COVID-19 , jimiž se mají řídit domovy pro seniory a lůžková zařízení poskytovatelů sociálních služeb. Vycházel přitom z expertních doporučení, vytvořených Klinickou skupinou COVID MZ. Toto doporučení se tedy dnešním dnem stává mimořádným opatřením. Obsahuje mj. požadavek na vyčlenění deseti procent lůžek pro izolaci osob podezřelých nebo potvrzených z nákazy COVID-19. Přinášíme vám jeho plné znění.
Odborné doporučení KS COVID Ministerstva zdravotnictví k opatřením v domovech pro seniory a lůžkových zařízení poskytovatele sociálních služeb v prevenci přenosu a šíření nemoci COVID-19
V souvislosti se současnou epidemiologickou situací nákazy COVID-19 a zvýšeným rizikem přenosu nákazy mezi klienty navzájem a zaměstnanci domovů pro seniory a lůžkových zařízení poskytovatelů sociálních služeb doporučuje dodržovat následující opatření.
Režimová opatření
Striktní dodržování zákazu návštěv, pokud to nevyžaduje zdravotní stav klienta. Zákaz vstupu nebo významné omezení vstupu všech dobrovolníků vyjma osob, které vykonávají pracovní povinnosti nebo dobrovolnou výpomoc dle zákona č. 240/2000 sb., krizového zákona, zbytných pracovníků fakultativních služeb zbytných pracovníků (kadeřnice, pedikérky apod.) a zbytných zdravotnických pracovníků. Maximálně omezit pohyb klientů po zařízení, zákaz pobytu na společenských místnostech, zákaz vzájemných návštěv na pokojích. Zrušit všechny skupinové aktivity. Zrušit společné stravování, doporučeno stravování pouze na vlastních pokojích. Zavést pravidelné měření teploty všem klientům 2x denně (ráno a večer) s využitím bezkontaktních teploměrů. Klienti s teplotou ≥37,5 °C budou ihned izolováni. Každodenní kontrola zdravotního stavu všech klientů se zaměřením na příznaky respiračního onemocnění nebo dosud známé možné příznaky nákazy COVID-19 (rýma, suchý kašel, dušnost, zažívací obtíže, bolesti v krku). Zavést měření teploty všem zaměstnancům před příchodem do práce s využitím bezkontaktních teploměrů, dotaz na možný kontakt s nákazou COVID-19 a dotaz na zdravotní stav se zaměřením na příznaky respiračního onemocnění. Zaměstnanci s teplotou ≥37,0 °C nebo s respiračními příznaky budou ihned odesláni domů a budou telefonicky kontaktovat svého praktického lékaře. Zavést zvýšenou hygienu rukou (mytí a dezinfekce) – před jídlem nebo přípravou stravy, po použití WC, po kašli, kýchání či smrkání, před a po poskytování péče jiným osobám. Nedotýkat se obličeje, zejména nosu, úst a očí nemytýma rukama. Personál používá ochranu úst a nosu po celou dobu práce. Provádět zvýšenou dezinfekci povrchů zaměřenou zejména na místa s častějším dotykem osob – kliky u dveří, vypínače, telefony, stoly, madla, vnější části toalet, umyvadla. Zajistit dostatečné větrání místností, optimálně několikrát denně. Při manipulaci s kuchyňským nádobím atd. používat rukavice, nádobí omývat horkou vodou s detergenty nebo v myčce. Při manipulaci s prádlem používat rukavice a provádět zvýšenou hygienu rukou. Při manipulaci s rukavicemi dbát na správnou manipulaci s nimi zejména při sundávání. V případě výskytu nákazy COVID-19 musí všichni, kteří mají péči nebo jsou v kontaktu s tímto pacientem používat OOPP (voděodolný overal nebo empír, respirátor FFP2, rukavice, štít nebo brýle.Organizační opatření
Zařízení si vyčlení kapacitu pro izolaci osob podezřelých nebo potvrzených z nákazy COVID-19. Optimální počet vyčleněných lůžek je 10 % celkové lůžkové kapacity zařízení. Zařízení se rozdělí na COVID a non-COVID zóny. Zařízení si vyčlení samostatné toalety a umyvárny pouze pro klienty s podezřením nebo prokázaným onemocněním COVID-19. V případě, že nejsou umístěny přímo na pokojích, musí být lokalizovány v COVID zóně co nejblíže pokojům. V případě výskytu nákazy COVID-19 mezi klienty zařízení, budou všichni zaměstnanci, kteří přichází do styku s nemocným, zcela odděleni od ostatních klientů a zaměstnanců. Budou používat samostatná, pro ně vyčleněné toalety a WC. Informovat klienty a veškerý personál o zavedených opatřeních a o nutnosti zamezení kontaktů mezi osobami. Informovat a nacvičit s veškerým personálem řádné používání osobních ochranných prostředků. Zajistit dostatek prostředků na mytí a dezinfekci rukou. Umístit prostředky k dezinfekci rukou v každém pokoji klientů a současně ve vybraných společných prostorách. Informovat všechny zaměstnance o případném výskytu suspektního nebo potvrzeného případu COVID-19 v zařízení. V případě rozvoje příznaků respiračního onemocnění u zaměstnance v průběhu práce okamžitě informovat nadřízeného a opustit pracoviště.Klienti s podezřením na nákazu nebo s potvrzenou nákazou COVID-19
Izolace na jednolůžkovém pokoji, optimálně s vlastní koupelnou, ev. zajistit mobilní toaletu. V případě většího počtu klientů s příznaky je možné je umisťovat na vícelůžkových pokojích. Označit místa pobytu potenciálně nemocných osob, aby byly rozeznatelné pro ostatní klienty a zaměstnance. Pro péči o tyto osoby používat vyčleněné vybavení – tonometry, teploměry atd. Zamezit sdílení osobních věcí s jinými klienty nebo zaměstnanci, např. jídelní příbory, nádobí, ručníky, telefony apod. Zajistit ochranu úst a nosu u pacientů dovoluje-li to jejich zdravotní stav, zejména a vždy když musí opustit pokoj. Vyčlenit personál pro péči o tyto osoby a vybavit ho OOPP, dodržovat doporučené postupy oblékání a zejména svlékání OOPP k zamezení rizika kontaminace. Po svléknutí OOPP vždy provést hygienu a dezinfekci rukou. Zamezit kontaktu s jinými klienty a ostatním personálem. V případě podezření na nákazu u klienta ihned kontaktovat praktického lékaře a místně příslušný OOVZ, který zajistí provedení testu na COVID-19.Zdroj: MZČR
Příspěvek Mimořádné opatření ministra zdravotnictví pro domovy pro seniory a lůžková zařízení v sociálních službách, máme detaily pochází z Zdravotnický deník