Asociace dopravní zdravotní služby (ADZS) upozorňuje, že může dojít k výraznému omezení přeprav pacientů, které realizují dopravní zdravotní služby v rámci celého Slovenska. Důvodem je negativní vývoj komunikace se zdravotními pojišťovnami ohledně nových smluv.
„Denně převážíme tisíce pacientů mezi zdravotnickými zařízeními, přepravujeme pacienty dialyzačního programu, osoby na plánovaná vyšetření nebo do domácího léčení. Pokud bychom museli zredukovat počty převozů, lidé se nebudou mít jak dostat na vyšetření nebo operace do nemocnic. Věříme, že stát tuto situaci nedopustí a zdravotní pojišťovny nabídnou dopravcům takové podmínky, které nebudou pro nás likvidační,“ říká Michal Bahelka, předseda ADZS.
Původní smlouvy s pojišťovnami platily do konce března. „Doba, kdy se tvoří nové podmínky, je tedy už dávno za námi. Nabídka, která přišla od největší pojišťovny, byla nižší než smluvní ceny v roce 2021. To určitě není v pořádku, stačí se jen podívat na nárůst cen pohonných hmot v posledních měsících. Narostly i ceny energií a provozní náklady, přitom my fungujeme v cenách z roku 2021,“ upozorňuje Ernest Caban, místopředseda ADZS.
Dopravci žádají dvě procenta
Jak uvedli představitelé ADZS, v České republice se v porovnání s loňským rokem zvýšily platby o devět procent a již nyní probíhá dohodovací řízení na rok 2023. „My přitom nemáme uzavřený ještě ani letošní rok,“ podotýká Caban. Dodal, že požadují zvýšení cen o dvě procenta.
Pokud nedojde v nejbližších dnech k dohodě, tvrdí ADZS, nebudou schopni dále pacientům zajišťovat takový servis a takové služby, jaké mají nyní. „Nechceme, aby se to dotklo pacientů, ale dostáváme se do situace, kdy už nebudeme schopni hradit faktury, které nám chodí za pohonné hmoty či servis,“ pokračuje Caban. K omezení provozu vozidel dopravní zdravotní služby by mohlo podle něj dojít již příští týden.
Na celém Slovensku jezdí asi 800 až 900 vozů dopravní zdravotní služby. Omezení by se týkalo asi třetiny, to by znamenalo o třetinu pacientů méně. Jak upozorňuje ADZS, nemělo by se to však dotknout pacientů, pro něž by to mohlo znamenat ohrožení života, jako například v případě převozu na dialýzu.
„Přestože pravidelně upozorňujeme na potřebu systémových změn, nic se neděje a každý rok je to stejné. Nyní je však problém tak rozsáhlý, že už nedokážeme takto dále fungovat,“ uzavírá Ernest Caban.