Zdá se, že se začíná schylovat k bitvě o trh s léky proti obezitě. A to mezi dvěma novými hvězdami farmaceutického sektoru, dánskou společností Novo Nordisk a jejím americkým rivalem Eli Lilly. Právě Eli Lilly jako první odhalila cenové představy o svém přípravku Zepbound. Novo Nordisk nyní přichází s protinabídkou, která jasně potvrzuje blahodárné účinky konkurence. V ceně chce být flexibilní a vyjít vstříc co nejširší paletě úhradových schémat z veřejného zdravotního pojištění, uvedl britský list Financial Times.
Jedna ze základních pouček ekonomie praví, že pokud na trzích existuje konkurence, prospívá to v první řadě kupujícím. Právě boj o zákazníka vede firmy ke snaze chovat se efektivně a nabízet kvalitní zboží za férových podmínek. A to se nyní začíná ukazovat na trhu s léky proti obezitě. Přestože se teprve rodí a zatím na něm úřadují dvě veliké společnosti, fakt, že se nejedná o monopolní tržní strukturu, ponese své ovoce.
„Jsme otevřeni jakýmkoli nastavením, která bychom mohli pro zdravotnické systémy podniknout a která by byla vstřícná především s ohledem na pacienty, jež je nejvíce potřebují,“ řekl britskému listu Financial Times výkonný ředitel společnosti Novo Nordisk Lars Fruegaard Jørgensen. Měl tím na mysli zejména ochotu jeho firmy jednat s jednotlivými vládami o výši úhrad léku Wegovy, pomocí kterého je možné léčit obezitu.
Jsme ochotni sdílet riziko
„Naše společnost je flexibilní, pokud jde o cenová schémata. Naším cílem je umožnit dodávat léky předem a platby za něj získávat až poté, co budou vidět přínosy léčby,“ uvedl dále Jørgensen. Šéf Novo Nordisku sice nehovořil o snižování ceny léku Wegovy, ale uvedl, že jeho farmaceutická společnost bude ochotna náklady rozprostřít.
„Jak zdravotnické systémy mohou dosáhnout výrazných úspor, když objednají a zaplatí velký objem léků předem a až poté mohou posuzovat přínosy? Myslím, že je namístě, abychom riziko sdíleli,“ vysvětlil dále Jørgensen.
Podle něho je proto v pořádku, když dodávky léku Wegovy budou opřeny o kontrakty, které budou zohledňovat právě riziko. To spočívá v dosažení úspor nákladů zdravotnických systémů, jež tkví v tom, že se podaří efektivně bojovat proti obezitě, což by mělo vést k poklesu nákladů na léčbu nemocí z obezity vyplývajících, respektive s ní souvisejících.
Jørgensen uvedl, že v nejbližší budoucnosti bude lék Wegovy předepisován jen malé části populace, protože celkový počet potenciálních pacientů je obrovský. Teprve poté, až se jasně prokáže, jak Wegovy redukuje obezitu, by připadalo v úvahu rozšíření jeho podávání.
Wegovy čelí v USA levnější konkurenci
Lék Wegovy se na americkém trhu dodává za cenu převyšující 1300 dolarů měsíčně s tím, že asi polovina tamních soukromých zdravotních pojišťoven jej nehradí. Wegovy zatím není dostupný ani v rámci státního programu Medicare, který představuje systém zdravotního pojištění pro seniory.
V Evropě zatím Wegovy coby lék proti obezitě zelenou nedostal, avšak Novo Nordisk žádá o jeho schválení. V Evropě je navíc tento lék lacinější než na americkém trhu a vlády by patrně byly ochoty lék hradit zatím jen pacientům s nejvyšší hodnotou body mass indexu.
Novo Nordisk na americkém trhu již čelí zdatné konkurenci v podobě společnosti Eli Lilly, která dodává obdobný přípravek pro redukci hmotnosti, a to s obchodním označením Zepbound. Cena tohoto léku je v USA asi o pětinu nižší než léku Wegovy. Zdá se ale, že Novo Nordisk se v první řadě chce soustředit právě na získání povolení Wegovy nabízet jako prostředek k léčbě obezity na evropském trhu.
„Není snadné pro zdravotnické systémy zahrnout do úhradových schémat lék, jehož přínos se ukáže až v řádu několika let. V Evropě, kde zdravotnické systémy stojí především na veřejných financích, je obvyklé přínosy vidět už v průběhu jednoho roku,“ uznal Jørgensen, že u léků jako je Wegovy, to bude složitější. Přesto zůstává optimistický. „Můžeme vyjít ze zkušeností jiných farmaceutických firem, které na trh dodávají podobně inovativní léky, u nichž se benefity projevují v delším horizontu,“ uzavřel.