Prudce se zvyšující počty agresivních útoků ze strany pacientů a jejich doprovodu na zdravotníky tuzemské nemocnice znepokojuje a snaží se na něj reagovat. Nejen fakultní, ale i další nemocnice oslovené Zdravotnickým deníkem považují za zásadní edukaci svých zaměstnanců a jejich přípravu na to, jak se při případných útocích zachovat. Většina z nich přitom využívá i zkušeností policistů – státních i městských.
Kurzy, praktická cvičení a školení pod vedením policistů – takový přístup zvolili jako recept na zvýšení bezpečnosti zaměstnanců v Oblastní nemocnici Kolín. „Naši zaměstnanci průběžně absolvují různé praktické kurzy, kde nacvičují, jak se v krizových situacích chovat. Už mají za sebou školení Police ČR pro případ, že by se v areálu nemocnice objevil aktivní střelec. Letos v květnu se také seznámili s pravidly používání pepřového spreje a toto cvičení chceme na podzim znovu opakovat. V září pak čeká zaměstnance praktická lekce ‚Krizové komunikace a sebeobrany‘ od externí firmy,“ popsala pro Zdravotnický deník tisková mluvčí Iveta Vávrová, která také zdůraznila, že kolínská nemocnice má nově od letošního února svého krizového manažera, který pracuje na postupném zvyšování bezpečnosti a ochrany v areálu.
Kolínská nemocnice se připravuje i na nákup informačního svolávacího systému pro krizové situace, smlouva je podle mluvčí Vávrové již těsně před podpisem. „Také jsme posílili ostrahu v areálech. Konkrétně v Kolíně je 24 hodin denně nově zásahový pracovník a připravujeme propojení tísňového tlačítka z některých ambulancí na pult městské policie. V nemocnici v Kutné Hoře toto technické opatření už funguje,“ dodala Vávrová.
Širokou škálu školení, kde se mohou vzdělat v oblasti bezpečnosti a sebeobrany, nabízí svým zaměstnancům také Oblastní nemocnice Mladá Boleslav. „V minulosti to byl například kurz sebeobrany. V poslední době se nám osvědčil například projekt s Policií ČR, který realizujeme již několik let s pozitivním ohlasem zaměstnanců,“ uvedla pro Zdravotnický deník tisková mluvčí nemocnice Hana Kopalová. A dodala: „S ohledem na bezpečnost našich zaměstnanců ale nebudeme zveřejňovat podrobnosti těchto školení, aby to nebyl návod pro pachatele.“
Zvýšení počtu školení je cestou, kterou se ubírá i Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně. „A to zejména na pracovištích, kde k verbálních a někdy i fyzickým napadením dochází nejčastěji – tedy na urgentním příjmu, traumatologii a pohotovostech,“ upřesnila pro Zdravotnický deník tisková mluvčí nemocnice Dana Lipovská, s tím, že školením, které se koná pravidelně je například „Komunikace s agresivním pacientem“.
Ve Zlínské nemocnici také funguje intervenční tým, který pomáhá v komplikovaných situacích přímo na místě, například rodinám pacientů s těžkým zraněním. „Od letošního roku funguje intervenční tým i na telefonu, v případě hrozícího konfliktu mohou zdravotníci ihned volat interventa, v případě vyloženě hrozící agresivity volají zdravotníci nemocniční ostrahu, pokud to nestačí, kontaktujeme policii. S městskou policií spolupracujeme i při různých školeních vedoucích zaměstnanců,“ popsala možnosti Lipovská.
Na školení svých zaměstnanců týkající se ochrany měkkých cílů v resortu zdravotnictví sází podle tamní ředitelky úseku komunikace a péče o zaměstnance Ivy Novákové také Nemocnice České Budějovice. „Tato školení realizujeme dlouhodobě a systematicky. Teoretické znalosti a informace si zaměstnanci nemocnice mohou vyzkoušet v praktických modelových situacích. Dále realizujeme školení zaměstnanců například v asertivní komunikaci a deeskalaci konfliktních situací a řadu dalších,“ uzavřela Nováková.