Na Slovensku byl dnešním dnem spuštěn projekt elektronické neschopenky (ePN). Namísto pětidílného formuláře o pracovní neschopnosti už nebude zapotřebí žádného. O nemocenskou dávku v Sociální pojišťovně (obdoby české ČSSZ – pozn.red.) také už není třeba zvlášť žádat. Dosud zažitý a hlavně pro občana komplikovaný proces s doručováním potvrzení o pracovní neschopnosti zaměstnavateli a Sociální pojišťovně změní postupné zavádění ePN. Novou službu spouští Sociální pojišťovna a Národní centrum zdravotnických informací (NCZI). Zapojení lékařů bude zpočátku dobrovolné.
Společný projekt ePN je důležitým krokem v odbourání byrokracie a elektronizaci služeb. „Elektronická neschopenka je významnou službou státu, první svého rozsahu, při které povinné kroky nemusí provést občan, ale celý proces za něj provedou úřady,“ říká Michal Ilko, generální ředitel Sociální pojišťovny.
Jeho předchůdce, dnes státní tajemník ministerstva práce, sociálních věcí a rodiny, Juraj Káčer ho doplňuje: „I proto jsme dali tomuto projektu naprostou prioritu – spolupráce všech institucí byla klíčovou, aby se občan vymanil z područí byrokracie. ePN významně zjednoduší pojištěnci postup v jeho životní situaci, kdy se má soustředit na léčbu. Už nebude nemocný chodit od lékaře po úřadech, nosit papírovou neschopenku zaměstnavateli nebo žádat Sociální pojišťovnu o dávku nemocenské. Jeho starostí už bude jen jít domů a léčit se.“
Ušetření jednoho pracovního dne
Občan při návštěvě lékaře, který využívá ePN, vše vyřídí elektronicky. Informaci o jeho pracovní neschopnosti lékař elektronicky odešle do NCZI, odkud se potřebné údaje dostanou do Sociální pojišťovny. Ta je zpřístupní jak občanovi, tak zaměstnavateli. Zároveň už občan nebude v Sociální pojišťovně podávat zvláštní žádost o dávku nemocenské. Samotné vystavení elektronické neschopenky bude automaticky považováno za žádost o dávku a Sociální pojišťovna bez dalšího doručování „papírové žádosti“ nárok na dávku posoudí a vyřídí. Občan (pojištěnec Sociální pojišťovny) tak po návštěvě lékaře již nemá žádné povinnosti vůči zaměstnavateli ani vůči Sociální pojišťovně. Instituce si mezi sebou vymění všechny informace.
„O elektronické neschopence se hovoří od roku 2003. Zatímco o ní mí předchůdci jen diskutovali, nám se ji podařilo připravit a spustit za rok a půl. A to v naprosto vypjatém období během největší krize od druhé světové války. Největší výhodou ePN je úspora času. Představme si, že díky tomu 160 tisíc lidí na Slovensku ušetří jeden pracovní den, který může věnovat své rodině, vzdělávání, namísto vyřizování pracovní neschopnosti,“ zdůraznil ministr práce, sociálních věcí a rodiny Milan Krajniak.
Pojištěnec zároveň získá i nové možnosti – zkontrolovat si svou neschopenku sám, pohodlně a online. Ti, kteří mají přístup do eZdraví v NCZI, se o ePN dozví z této aplikace. Pojištěnci, kteří mají aktivovaný přístup do Elektronického účtu pojištěnce (EUP) v e-Službách Sociální pojišťovny, budou mít kromě údajů o ePN k dispozici navíc i informace o stavu vyřizování jejich dávky. V systému si budou moci přímo nahlásit změnu pobytu během pracovní neschopnosti či upravit způsob výplaty na jiný bankovní účet než ten, který poskytne Sociální pojišťovně zaměstnavatel. Rovněž budou moci vzít zpět žádost o dávku, pokud si ji nepřejí vyplácet, nebo doručit hlášení o úrazu v případě, že jsou v pracovní neschopnosti z důvodu pracovního úrazu. Občan také nebude nikomu nahlašovat datum trvání a ukončení neschopenky – i tyto údaje si instituce vymění elektronicky. „EUP se tak postupně stává komunikačním kanálem – občan už i prostřednictvím tohoto online prostředí bude moci Sociální pojišťovně oznámit a předat některé potřebné údaje,“ uzavírá Michal Ilko.
Vybraní lékaři projekt otestovali
Projekt si v rámci testování v praxi vyzkoušeli vybraní lékaři, kteří stojí na začátku procesu uznání pracovní neschopnosti a jako první budou odesílat informace o občanovi do Národního zdravotnického informačního systému. „Není jiné cesty než elektronizovat služby. Zjednodušují život pacientům i lékařům a šetří čas i peníze všem včetně státu. Lékař má ePN integrovanou přímo v informačním systému, ve kterém již pracuje. ePN proto znamená pouze několik kliků, díky kterým údaje automaticky přetečou z ezdraví přes Sociální pojišťovnu až k zaměstnavateli. Takto vypadá smysluplná spolupráce resortů pro občana,“ říká Peter Lukáč, generální ředitel NCZI.
Přínos projektu pro pacienty i lékaře zdůrazňuje i ministr zdravotnictví Vladimír Lengvarský: „Při jakékoli nemoci je nezbytné co nejdříve zahájit léčbu. Dosud však byli pacienti nuceni doručovat různé formuláře místo toho, aby šli od svého lékaře domů a tam nemoc „vyleželi“. Pokud stát disponuje potřebnými informacemi o svých občanech, je jeho povinností, aby si je jednotlivé instituce navzájem vyměnily a nezatěžovaly občana dalšími povinnostmi.“
Od 1. června 2022 do 31. května 2023 se budou lékaři do systému ePN zapojovat dobrovolně a postupně. Od 1. června 2023 již budou všichni všeobecní lékaři, lékaři ústavních zařízení a gynekologové uznávat pracovní neschopnost výlučně elektronicky. V přechodném období tak budou moci lékaři, kteří ještě nebudou zapojeni do nového systému, vystavovat tiskopis o pracovní neschopnosti i papírovou formou. Od 1. ledna 2024 do systému ePN přibudou povinně i lékaři-specialisté, včetně lékařů poskytujících zubně-lékařskou péči.