Některé z návrhů řešení plynoucí z novely zákoníku práce mohou negativně ovlivnit výuku mediků a dalších zdravotnických pracovníků. A co víc, trvale klesá zájem lékařů o fakultní pozice, které nejsou adekvátně zaplacené. Na konferenci 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy s názvem Novela zákoníku práce: praktické důsledky pro zdravotnictví na to upozornil kardiolog a děkan 3. LF UK Petr Widimský.
Kontroverzní novela zákoníku práce spustila lavinu výpovědí přesčasů u mladých lékařů z nemocnic po celé republice. Asociace děkanů lékařských fakult ale upozorňuje také na další rizika, která mohou mít pro české zdravotnictví katastrofální dopady – týkají se totiž budoucího vývoje ve výchově mediků.
„Objevily se podivné nápady, že by lékař odešel z nemocnice a šel učit na fakultu. To nejde, protože výuka musí probíhat současně. Pokud bychom měli studenty, kteří by neviděli, jak se léčí přímo u lůžka, neměli bychom dobré lékaře vůbec. To prostě není možné,“ smetl ze stolu jeden z návrhů potenciální výuky Petr Widimský, který společně s ostatními děkany lékařských fakult vydal prohlášení, kde vyjadřuje znepokojení nad současným stavem ve zdravotnictví.
Většina lékařů, kteří se podílí na výuce, má úvazek 1,0 v nemocnici a úvazek 0,1 na lékařské fakultě. Kdyby zákoník práce přinutil nemocnice zavést trojsměnný provoz, znamenalo by to podle Widimského obrovská rizika pro všechny zúčastněné strany. „Trojsměnný provoz výrazně sníží počet lékařů ve službě v době výuky, dojde k menšímu počtu lékařů na denní směně, kteří budou přehlceni péčí o pacienty a budou mít menší kapacitu pro to, aby se věnovali medikům,“ vysvětlil a dodal, že takový provoz může navíc výuku v oborech, kde je nízký počet vyučujících, zcela znemožnit.
Pokud by došlo na nejhorší, část lékařů podle Widimského odmítne mediky učit z ryze praktických důvodů. Směna by lékaři skončila v sedm hodin ráno a výuka začíná v deset hodin dopoledne. Na takový režim ale pravděpodobně přistoupí jen málokdo. „Mám informaci od děkana Lékařské fakulty v Hradci Králové, že vedle mnoha výpovědí z přesčasových služeb lékařů, bylo také podáno dvanáct výpovědí lékařů učitelů z úvazků na fakultě. Tohle vážně ohrožuje výuku budoucích lékařů a když by došlo na nejhorší scénář, může to ohrozit činnost také samotných lékařských fakult,“ dodává.
Učitelé lékařství nejsou finančně motivováni
Na bedrech ředitelů fakultních nemocnic a děkanů lékařských fakult nyní leží skutečně nelehký úkol – zajistit dostatečnou zdravotnickou péči, ale také kvalitní výuku mediků. Aby mohly fakulty správně plnit svoji roli, musí se na výuce podílet lékaři se špičkovým vzděláním.
Pokud bude mzda atestovaného lékaře-specialisty v nemocnici či ambulanci zhruba dvakrát vyšší, než by měl lékař při plném úvazku na lékařské fakultě, výsledkem bude postupný pokles zájmu lékařů o výukové pozice na fakultách. „Nedostatek vyučujících může v tom nejhorším případě vést až ke ztrátě akreditace. To je riziko v horizontu příštích deseti až patnácti let, pokud by tento trend trval,“ predikoval Widimský. Zároveň doplnil, že práce učitelů budoucích lékařů by měla být ohodnocena stejně nebo dokonce ještě lépe než práce lékařů, kteří se výuce při své lékařské praxi nevěnují.