Péče o zdraví jako součást smlouvy, pravidelné zdravotní prohlídky nebo prevence určitých nemocí. Takové zdravotní benefity by zaměstnanci chtěli mít v portfóliu nabízených výhod u svého zaměstnavatele. A dokonce by byli ochotni změnit svůj životní styl v případě lepšího ohodnocení. Program zdravotní péče však svým zaměstnancům nabízí pouhá třetina firem. Ukázal to loňský průzkum Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR, který se zaměřil na zdravotní benefity ve firmách.
Z průzkumu ZP MV ČR vyplývá, že o zdraví svých zaměstnanců se pravidelně zajímá 36 % českých zaměstnavatelů, dalších 21 % pak spíše na nepravidelné bázi. Téměř třetina (31 %) neřeší zdraví svých zaměstnanců vůbec. Pouze třetina zaměstnanců je ze strany svého zaměstnavatele informována o zdravotních rizicích vyplývající z jejich práce, nejvíce zaměstnanci v dělnických profesích. Nejčastěji si stěžují na nápor na psychiku či stres, bolesti zad a páteře, a na hrozbu úrazu nebo poranění.
Firmy, které zdravotní benefity zařadily do svého portfolia, svým zaměstnancům nabízí programy zdravotní péče jako jsou například pravidelné zdravotní prohlídky, potravinové doplňky nebo zajištění komplexní péče. „Péče o zdraví už dnes patří k firemní kultuře mnoha firem a naše zdravotní pojišťovna už s řadou malých či velkých společností na programu Zdraví do firem spolupracuje. Prevence nejenže šetří čas, ale prokazatelně snižuje náklady na provoz společnosti a prospívá zdraví zaměstnanců,“ uvádí David Kostka, generální ředitel Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR.
Zdravotní benefit nabízí řadu let společnost T-Mobile. Nabídku bonusů sestavují dle přání svých zaměstnanců. Po koronavirové pandemii se prý výrazně zvedl zájem o tento typ benefitů. „Snažíme se přizpůsobovat tomu, co naši zaměstnanci žádají, a dále se jako zaměstnavatelé zaměřujeme na preventivní programy. V nabídce máme jak plošné, tak cílené benefity. Na určité skupiny zaměstnanců cílíme odlišně. Nabízíme specifické zdravotní prohlídky a očkování. Jedná se například o zaměstnance, kteří namáhají oči nebo sluch. Našim cílem je minimalizovat zdravotní rizika,“ říká Lukáš Ondřej, manažer zaměstnanecké zkušenosti a řízení talentů společnosti T-Mobile.
Z průzkumu ZP MV ČR dále vyplývá, že o potravinové doplňky a pravidelné zdravotní prohlídky by měly zájem až čtyři pětiny zaměstnanců. Další by zajímaly programy prevence určitých nemocí a služby psychologa. Většina dotázaných by se ochotně řídila doporučením lékaře po telefonu nebo online. Možnost konzultovat zdravotní stav se specialistou, aniž by museli navštívit svého praktického lékaře, by ocenilo 82 % zaměstnanců. Změnit životní styl, nebo se dokonce vzdát kouření, pokud by to znamenalo zlepšit si finanční situaci v práci, by bylo ochotno 29 % zaměstnanců. Dalších 27 % lidí by o tom uvažovalo.
Zdroj: ZP MV ČRMotivace k prevenci i změně životního stylu
Dny zdraví jsou aktivní složkou programu Zdraví do firem, kterou Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR nabízí. V rámci strategie plánování péče doporučuje zavádět monotématické dny, věnované vždy jednomu segmentu péče o zdraví. Zaměstnanci si pak odnáší informace a také i větší motivace ke změně. Jedná se o laboratorní vyšetření krve, analýza složení těla, vyšetření zraku a kožních znamének, diagnostika nohou a pohybového ústrojí a další.
Také Zdeňka Andreattová, Reward consultant ze společnosti Albert Česká republika potvrzuje, že největší zájem mezi zaměstnanci je kromě vitamínů právě o Dny zdraví. Letos se preventivní den konal na 110 prodejnách, 3 distribučních centrech a centrále. Tam se preventivního dne účastnilo 280 zaměstnanců, o které se staralo 40 lidí z řad terapeutů, lektorů a lékařů, tedy nejvíce v celé historii pořádaných Dnů zdraví. „Na prodejnách nemůžeme z kapacitních a provozních důvodů realizovat celé portfolio služeb, vybrali jsme tedy na základě dřívějších zkušeností a potřeb ergonomii na pracovišti, měření skladby těla, spirometrii a pohotovostní masáž vsedě. Na centrále a distribučních centrech máme možnosti výrazně větší a jsme moc rádi za spolupráci se zdravotní pojišťovnou,“ dodává Zdeňka Andreattová ze společnosti Albert ČR.